Papers (all)

2019

International papers

  • Casanova, J. R., Almeida, L. S., Peixoto, F., Ribeiro, R. B., & Marôco, J. (2019). Academic Expectations Questionnaire: A proposal for a short version. SAGE Open, 9(1), 215824401882449. doi:10.1177/2158244018824496

  • Duarte, E., Gouveia-Pereira, P., Gomes, H., & Sampaio, D. (2019). Social Representations About the Functions of Deliberate Self-Harm: Construction and Validation of aQuestionnaire for Portuguese Adolescentes.  Journal  of Personality Assessment.1-10. https://doi.org/10.1080/00223891.2018.1557667

  • Peixoto, F., Castro Silva, J., Pipa, J., Wosnitza, M., & Mansfield, C. (Published Online, March 15, 2019). The Multidimensional Teachers’ Resilience Scale (MTRS): Validation for Portuguese teachers. Journal of Psychoeducational Assessment. doi: 10.1177/0734282919836853

2018

International papers

  • Albuquerque, A. & Alves Martins, M. (Published online: 18 Jul 2016). Promotion of literacy skills in early childhood: a follow-up study from kindergarten to Grade 1 / Fomento de habilidades de lecto-escritura en la primera infancia: estudio de seguimiento desde la educación infantil al primer curso de educación primaria. Infancia y Aprendizaje / Journal for the Study of Education and Development. doi: 10.1080/02103702.2016.1196913
  • Duarte, E., Gouveia-Pereira, M., Gomes, H., Sampaio, D. (2018). Social  representations about the functions of deliberate self-harm: Construction and validation of a questionnaire for Portuguese adults. Behaviour Change, 1-17. doi: 10.1017/bec.2018.22
  • Duarte, E., Gouveia-Pereira, M., Gomes, H., & Sampaio, D. (2019). How do Families Represent the Functions of Deliberate Self-Harm?: A Comparison Between the Social Representations from Adolescents and Their Parents. Archives of Suicide Research, 3, 00 - 10. doi: 10.1080/13811118.2018.1545713

  • Duarte, E., Gouveia-Pereira, M., Gomes, H., & Sampaio, D. (accepted 7/11/2018). Social representations about the functions of deliberate self-harm: Construction and validation of a questionnaire for Portuguese adolescents. Journal of Personality Assessment.  doi: 10.1080/13811118.2018.1545713
  • Gomes, H. & Gouveia-Pereira, M . (in press, accepted 22 /10/ 2018). Testing the general theory of crime with the circumplex model: curvilinear relations between family functioning and self-control. Journal of Deviant Behavior.
  • Mata, L., Pedro, I., & Peixoto, F. (2018). Parental support, student motivational orientation and achievement: Effects of emotions. International Journal of Emotional Education, 10(2), 77-92.
  • Salvador, L. & Alves Martins, M. (2018). The impact of a writing programme on reading acquisition of at-risk first grade children. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 11(2), 74-90. doi: 10.5565/rev/jtl3.772
  • Silva, A. & Almeida, T. (2018). Escritas inventadas em crianças de idade pré-escolar: A necessidade de um modelo que integre os contributos das abordagens fonológica, construtivista e da aprendizagem estatística. Psicologia Escolar e Educacional, 22(1), 63-71. doi: 10.1590/2175-35392018019534
  • Simões, E., & Alves Martins, M. (epub16-Abril-2018). A aquisição da leitura em leitores principiantes: Erros típicos no português europeu. Educação e Pesquisa, 44. e165734. doi: 10.1590/s1678-4634201844165734

National papers

  • Albuquerque, A. & Alves Martins, M. (2018). Escrita inventada no jardim-de-infância: contributos para a aprendizagem da leitura e escrita. Análise Psicológica, 36 (3): 341 - 354. doi: 10.14417/ap.1308
  • Alves Martins, M. (2018). Práticas educativas no jardim- de- infância e desenvolvimento da literacia: Macio escreve-se com um 8 com um M ou com um Y? Cadernos de Educação de Infância, 112, 53-83.
  • Granjo, M., & Peixoto, F. (2018). Diferenças de género, tempo de serviço e orientação religiosa da escola na identidade docente. Psicologia, 32(2), 27-40. doi: 10.17575/rpsicol.v32i2.1343

2017

International papers

  • Alves Martins, M., Salvador, L., Albuquerque, A., Fernandéz, M. (2017). Otro niño lo escribió así”. Ayuda educativa y resultados de actividades de escritura inventada. Revista de Educación, 377, Julho-Set, 161-183. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-377-357.
  • Borges, S. & Silva, A.C. (2017). A revisão como um instrumento para a melhoria da qualidade dos textos narrativos. Revista de  Estudios e Investigación en Psicología Y Educacion Vol. Extr., No. 12. 331-336, DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.12.3030
  • Cavaco, M., & Rosa, J. (2017). O papel da robótica no desenvolvimento do raciocínio matemático em educação pré-escolar. Revista de Estudios e Investigación en Psicología Educacional. eISSN: 2386-7418, Vol. Extr., No. 13. doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2643
  • Dinis, F., Leal, A., Peixoto, F., & Mata, L. (2017). Motivação e emoções na aprendizagem da matemática no ensino básico. REIPE - Revista de Estudos e Investigación en Psicoloxía e Educación, Extr.(1), 191-195. doi: 10.17979/reipe.2017.0.01.2547
  • Fernandes, A., & Mata, L. (2017). Estás triste? Tenho medo! Que raiva! Ele está alegre. Efeitos de uma intervenção sobre emoções a partir de histórias tradicionais. REIPE - Revista de Estudos e Investigación en Psicoloxía e Educación, Extr.(1), 259-263. doi: 10.17979/reipe.2017.0.01.2723
  • Figueiredo, S., Alves Martins, M., & Silva, C. (2017). Language testing for minority students in Portuguese schools: Teacher’s decision making based in common European framework. Porta Linguarum, 27, 21-33.
  • Figueiredo, S., Martins, M., Silva, C., & Nunes, O. (2017). School Culture and Immigrant Students: Resources and Achievement Differences. Canadian International Journal of Social Science and Education, 13, 267-277.

  • Figueiredo, S., Martins, M., & Silva, C. (2017). Cognitive systems evolution: immigrant last generations and cognitive mapping. International Journal of Advances in Science, Engineering and Technology, 5(1), 70-75.
  • Figueiredo, S., Simões, E., Alves Martins, M., & Silva, C. (2017). Non-native raters and native speech: Other perspective for the research on comprehensibility of second language input. International Journal of Speech & Language Pathology and Audiology, 5, 15-20.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2017). Teacher perceived difficulty in implementing differentiated instructional strategies in primary school.  International Journal of Inclusive Education, 21(5), 544-556. doi.org/10.1080/13603116.2016.1223180
  • Gaitas, S., Alves Martins, M. & Fijalkow, J. (2017). Effective literacy teaching practices in Portugal: A study in the first grade. L1-Educational Studies in Language and Literature, 1-24. doi: 10.17239/L1ESLL-2017.17.01.03
  • Gomes, H., Peixoto, F., & Gouveia-Pereira, M. (in press). Portuguese validation of the Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale - FACES IV. Journal of Family Studies. doi: 10.1080/13229400.2017.1386121
  • Gouveia-Pereira, M., Gomes, H., Roncon, F., & Mendonça, R. (2017). Impulsivity mediates the relationship between future orientation and juvenile deviancy. Journal of Deviant Behavior, 38(1), 34-46. doi: 10.1080/01639625.2016.1190591
  • Peixoto, F., Mata, L., Monteiro, V., Sanches, C., Bártolo-Ribeiro, R., & Pipa, J. (2017). Validação da Escala de Autoconceito e Autoestima (EAAPA) e análise da estrutura organizativa do autoconceito em pré-adolescentes. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 43, 71-87. doi: 10.21865/RIDEP43_71
  • Pipa, J., Peixoto, F., Mata, L., Monteiro, V., & Sanches, C. (2017). The Goal Orientations Scale (GOS): Validation for Portuguese students. European Journal of Developmental Psychology, 14, 477-488. doi: 10.1080/17405629.2016.1216835
  • Peixoto, F., Sanches, C., Mata, L., & Monteiro, V. (2017). “How do you feel about math?”: Relationships between competence and value appraisals, achievement emotions and academic achievement.  European Journal of Psychology of Education, 32(3), 385-405. doi: 10.1007/s10212-016-0299-4
  • Rodrigues, M., Cezar, R., & Rosa, J. (2017). Attitudes towards mathematics in pre-service teachers: a comparative study between Spain and Portugal focusing on anxiety. International Journal for Research in Mathematics Education, VII(2), 71-87.
  • Santos, E. M., & Peixoto, F. (2017). Impacto da transição de ciclo no autoconceito, autoestima e motivação. REIPE - Revista de Estudos e Investigación en Psicoloxía e Educación, Extr.(1), 245-249. doi: 10.17979/reipe.2017.0.01.2629
  • Silva, J. C., Amante, L., & Morgado, J. (2017). School climate, principal support and collaboration among Portuguese teachers. European Journal of Teacher Education, 40(4), 505-520. doi: 10.1080/02619768.2017.1295445

National papers

  • Almeida, T. & Silva, C. (2017). Estabilidade gráfica das produções escritas de crianças de idade pré-escolar: Escrita cursiva e escrita a computador. Análise Psicológica, XXXV(4) 439-451. doi 10.14417/ap.1249
  • Gaiolas, M., & Alves Martins, M. (2017). Conhecimento metalinguístico e aprendizagem da leitura e da escrita. Análise Psicológica 35(2), 117-124. doi: 10.14417/ap.1175
  • Lopes, R., & Gouveia-Pereira, M.. (2017). Efeitos individuais e familiares em crimes - Abuso sexual, violência doméstica e homicídio. Análise Psicológica, 35(3), 323-338. doi: 10.14417/ap.1181
  • Mata, L., Peixoto, F., Monteiro, V., & Sanches, C. (2017). Emoções face à matemática e progressão na escolaridade – Estudo longitudinal com alunos do 2º e do 3º ciclos de escolaridade. Análise Psicológica, 35(2),125-134. doi: 10.14417/ap.1227
  • Mackaaij, M.J., Mata, L., & Calado, M. (2017). Hábitos e práticas de leitura em crianças de 1º ano, a partir de um Projeto de Leitura Assistida por Animais da Biblioteca Municipal de Silves. Cadernos BAD, 1, 72-87.
  • Monteiro, V., Mata, L., Peixoto, F., & Sanches, C. (2017). Mathematics: I don´t like it! I like it! Very much, a little, not at all ... Social support and emotions in students from 2nd and 3rd cycles of education. Análise Psicológica, 35(3),125-134. doi: 10.14417/ap.1156
  • Peixoto, F., Pipa, J., Mata, L., Monteiro, V., & Sanches, C. (2017). “To learn, or to be the best?”: Achievement goal profiles in pre-adolescents. Análise Psicológica, 35(4), 499-511. doi: 10.14417/ap.1182
  • Salvador, L., & Alves Martins, M. (2017). Práticas de literacia familiar, competências linguísticas e desempenho em leitura no primeiro ano de escolaridade. Análise Psicológica, 34(1), 1-12. doi: 10.14417/ap.1172

2016

International papers

  • Albuquerque, A. & Alves Martins, M. (Published online: 18 Jul 2016). Promotion of literacy skills in early childhood: a follow-up study from kindergarten to Grade 1 / Fomento de habilidades de lecto-escritura en la primera infancia: estudio de seguimiento desde la educación infantil al primer curso de educación primaria. Infancia y Aprendizaje / Journal for the Study of Education and Development . http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2016.1196913
  • Gouveia-Pereira, M.; Sanches, C.; Gomes, H; Roncon, Filipa. (2016). "Deviant Behavior Variety Scale: Development and Validation with a sample of Portuguese adolescents". Psicologia: Reflexão e Crítica, 29-31, 1-8. doi: 10.1186/s41155-016-0035-7
  • Mendonça, R.; Gouveia-Pereira,M ; Miranda, M. (2016). "Belief in a Just World and Secondary Victimization: The Role of Adolescent Deviant Behavior". Personality and Individual Differences, 97, 82-87. doi: 10.1016/j.paid.2016.03.021
  • Gouveia-Pereira, M., Vala, J., & Correia, I. (2016). "Teachers’ Legitimacy: Effects of Justice Perception and Social Comparison Processes". British Journal of Educational Psychology, 3, 3-15. doi: 10.1111/bjep.12131
  • Peixoto, F., Monteiro, V., Mata, L., Sanches, C., Pipa, J., & Almeida, L. S. (2016). "To be or not to be retained … That's the question!" Retention, self-esteem, self-concept, achievement goals, and grades. Frontiers in Psychology, 71550. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01550
  • Silva, C., Almeida, T., & Farroupas, S. (2016) The Impact of Revision and Feedback on the Quality of Children´s Written Compositions. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 3(2), 26-38.

National papers

Moreira, J., & Morgado, (2016). Culturas, políticas e práticas inclusivas no sector público e privado - Um estudo de caso em duas escolas do 1º ciclo do Concelho de Sintra. Revista de Educação Especial e Reabilitação, 22, 67-76

  • Silva, I., Marques, L., Mata, L. & Rosa, M. (2016). Orientações curriculares para a educação pré-escolar do passado ao presente … desafios para o futuro. Cadernos de Educação de Infância, 108-109, 4-14.

2015

International papers

  • Alves Martins, M., Albuquerque, A., Salvador, L., & Silva, C. (2015). Escrita inventada e aquisição da leitura em crianças de idade pré-escolar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(2), 137-144.  doi:10.1590/0102-37722015021639137144
  • Barbosa, V., Guimarães, S. & Rosa, J. (2015). O impacto do ensino de regras morfológicas na escrita. PsicoUSF, 20(2), 309-321
  • Cid-Proença, M., Silva-Reis, A., & Alves-Martins, M. (2015). Programas de escrita inventada desenvolvidos com crianças do pré-escolar. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 0(9), 29-33.  eISSN: 2386-7418. doi:10.17979/reipe.2015.0.09.333
  • Figueiredo, S., Alves Martins, M., & Silva, C. (published on line 22 Set 2015). Second language education context and home language effect: Language dissimilarities and variation in immigrant students’ outcomes. International Journal of Multilingualism,13(2), 184-212. doi:10.1080/14790718.2015.1079204
  • Figueiredo, S., Martins, M., Silva, C., Simões, C. (2015). A comprehensive assessment of immigrant students. Low-income families’ effects and school outcomes in second language development. The International Journal of Assessment and Evaluation, 22(2), 1-11. http://ijlae.cgpublisher.com/product/pub.251/prod.62
  • Monteiro, V., Mata, L., & Peixoto, F. (2015). Intrinsic Motivation Inventory: Psychometric properties in the context of first language and mathematics learning. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(3), 434-443. doi:10.1590/1678-7153.201528320 10.1590/1678-7153.201528302
  • Peixoto, F., Mata, L., Monteiro, V., Sanches, C., & Pekrun, R. (2015). The achievement emotions questionnaire: Validation for pre-adolescent students. European Journal of Developmental Psychology, 12(4), 472-481. doi:10.1590/1678-7153.201528320 10.1080/17405629.2015.1040757  
  • Peixoto, F., Sanches, C. Mata, L., & Monteiro, V. (published on line: 24 March 2016). How do you feel about math? Relationships between competence and value appraisals, achievement emotions and academic achievement. European Journal of Psychology of Education . doi:10.1590/1678-7153.20152832010.1007/s10212-016-0299-4
  • Silva, A. C. & Almeida. T. (2015). Programas de intervenção de escritas inventadas: comparação de uma abordagem transmissiva e construtivista. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(3), 613-622. doi:10.1590/1678-7153.201528320/10.1590/1678-7153.201528320

National papers

  • Castro Silva, J., & Marques da Silva, M. (2015). Colaboração entre professores e auto-eficácia docente: que relações? Revista Portuguesa de Educação, 28 (2), 87-109 .
  • Pestana, S., Peixoto, F., & Pinto, P. R. (2015) . Contributo para a validação da escala de competências em estudo (ECE). Psicologia, Educação e Cultura, 19(1), 64-75 .
  • Mata, L., Peixoto, F., Monteiro, V., Sanches, C., & Pereira, M. (2015). Emoções em contexto académico: Relações com clima de sala de aula, autoconceito e resultados escolares. Análise Psicológica, 33(4), 407-424. doi: 10.14417/ap.1050

2014

International papers

National papers

Alves Martins, M., Mata, L., & Silva, A. (2014). Conceptualizações sobre linguagem escrita – Percursos de investigação. Análise Psicológica 32(2), 135-143. doi: 10.14417/ap.841

2013

International papers

National Papers

2012

International papers

National papers

2011

International papers

National papers

2010

International papers

National papers

2009

International papers

National papers

  • Mata, L., Monteiro, V., & Peixoto, F. (2009). Motivação para a leitura ao longo da escolaridade . Análise Psicológica, 27 , 563-572.
  • Pinto, A. I., Gandres, C., Felgueiras, I., Pimentel, J. S., Almeida, I. & Novais, I. (2009). Intervenção e investigação em idades precoces - o Legado de Joaquim Bairrão. Psicologia, 23 (2), 21-42.
  • Seixas, C. & Rosa, J. (2009). O desenvolvimento da consciência morfológica em crianças de cinco anos: estudo de intervenção. Da Investigação às Práticas – Estudos de Natureza Educacional. Vol X, 1, 153-183.
  • Silva, C. (2009). Aprender ortografia: O caso das regras contextuais . Análise Psicológica, 27 (4),555-563.

2008

International papers

National papers

  • Castro Silva, J., & Morgado, J. (2008). Atitudes face à inclusão escolar de alunos com necessidades educativas especiais. Inclusão, 7 .
  • Figueiredo, S., & Silva, C. (2008). Realizações fonológicas em aprendentes de Língua Segunda: Idade, competência e performance. Revista Científica da Escola Superior de Educação da Guarda, 4 .
  • Morgado, J., Castro Silva, J., & Pereira, R. (2008). Atitudes de alunos dos 5º e 6º anos de escolaridade face à integração escolar de alunos com Trissomia 21 . Revista Europeia de Inserção Social / Revue Européenne d’Insertion Sociale, 2 , 45-63.

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